Partnerzy serwisu:
Pasażer

Wielkopolska odczuwa braki taborowe w sąsiednich województwach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-08-2025
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Wielkopolska odczuwa braki taborowe w sąsiednich województwach
fot. Phil Richards, CC BY-SA 2.0, commons.wikimedia.org
Pasażerowie z województwa wielkopolskiego muszą liczyć się z przypadkami odwoływania międzyregionalnych pociągów obsługiwanych taborem spalinowym. Problemy zakładów Polregio w Zielonej Górze i Szczecinie przekładają się bowiem na utrudnienia w ruchu pomiędzy Gorzowem Wielkopolskim a Poznaniem czy Stargardem a Piłą. Poprawie uległa natomiast jakość obsługi linii Głogów – Wschowa – Leszno.

Na naszych łamach informowaliśmy niedawno o sporych utrudnieniach w ruchu pociągów na niezelektryfikowanych liniach województw lubuskiego i zachodniopomorskiego. Tamtejsze zakłady Polregio nie dysponują wystarczającą liczbą sprawnych pojazdów spalinowych i hybrydowych, by obsłużyć wszystkie planowe kursy. Wielokrotnie zdarzało się więc, że ich część była zastępowana autobusami. Pojedyncze połączenia całkowicie wypadały zaś z rozkładu.

Z Piły do Wałcza, Stargardu i Szczecina autobusem zastępczym

Problemy są na tyle poważne, że bywają odczuwalne także w sąsiadującej z oboma wspomnianymi województwami Wielkopolsce. – W ostatnim miesiącu odwołano pięć pociągów relacji Piła Główna – Szczecin Główny – Piła Główna z powodu braku taboru należącego do Zachodniopomorskiego Zakładu Polregio. W związku z tym wprowadzono komunikację zastępczą – potwierdza Departament Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. Pasażerowie byli więc przewożeni autobusami na przebiegającym przez granicę województwa fragmencie Piła (wielkopolskie) – Wałcz (zachodniopomorskie) i dalej wzdłuż linii 403 w kierunku Stargardu.

Ogółem w lipcu doszło do 48 odwołań pociągów Polregio kursujących na terenie województwa wielkopolskiego. – Głównymi powodami były braki taboru, w szczególności tego należącego do zakładów z regionów ościennych, a także wypadki, potrącenia zwierzyny leśnej oraz defekty taboru – informuje UMWW. Część przypadków wynikała więc ze zdarzeń niezależnych od operatora.

Z Poznania do Gorzowa z przesiadką

Przewoźnik nie zrealizował planowo zarówno kursów finansowanych przez wielkopolski samorząd, jak i tych rozliczanych z sąsiednimi województwami na zasadzie wymiany pracy eksploatacyjnej. – Przy każdym odwołaniu pociągu przewoźnik organizuje komunikację zastępczą w formie autobusu bądź kieruje pasażerów na najbliższy pociąg zatrzymujący się na tych samych stacjach co odwołany – usłyszeliśmy. Zdarzało się więc, że pasażerom nie zaproponowano dodatkowych kursów autobusowych i musieli oni oczekiwać na kolejne rozkładowe połączenie kolejowe.

W kontekście granicy z województwem lubuskim utrudnienia zdarzały się w poprzednich miesiącach na dwóch trasach: z Poznania przez Krzyż do Gorzowa Wielkopolskiego i Kostrzyna (z wykorzystaniem linii 203) oraz z Leszna przez Wschowę (lubuskie) do Głogowa (dolnośląskie) po linii 14. Jak poinformowało nas niedawno Polregio, w przypadku pierwszej z nich aktualnie podróżni muszą dodatkowo przesiadać się w Krzyżu pomiędzy jednostkami spalinowymi i elektrycznymi. – Sytuacja na linii z Leszna do Głogowa ulega poprawie – zauważyły zaś służby wielkopolskiego marszałka.

Do Wschowy wkrótce pociągiem KW

Przypomniały także, że w grudniu tego roku Polregio zostanie tam zastąpione przez Koleje Wielkopolskie. – Liczymy, że zmiana operatora w połączeniu z poprawą stanu infrastruktury skutkującą skróceniem czasu przejazdu pozwoli przywrócić zaufanie pasażerów do kolei jako sprawnego i niezawodnego środka transportu – stwierdza UMWW. Podkreśla jednocześnie, że w przeszłości autobusową komunikację zastępczą w związku z brakami taborowymi wprowadzano regularnie nawet przez kilka miesięcy.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij